Заміна вкладишів двигуна Cummins
Ремонт та заміну вкладишів двигуна Cummins опишемо на прикладі двигуна серії ISBe
Підготовчі роботи
- Вимкнення акумуляторних батарей.
- Злив із системи змащування масла.
- Зняття піддону картера та його прокладки.
- Зняття трубки забору масла.
- Зняття пластини підсилення блоку циліндрів.
- Зняття (за потреби) форсунок охолодження поршнів трубчастого типу.
Як проводиться процес зняття
За допомогою спеціалізованого обладнання, провертається колінчастий вал для установки поршня із шатуном, що знімається, в нижню мертву точку.
Важливо: У процесі заміни або огляду шатунних вкладишів, зняття голівки блока циліндрів не потрібно.
- На кожен шатун, а також його кришку наноситься № відповідного циліндра.
- Процес зняття та встановлення кришки шатуна слід одночасно проводити тільки з однією кришкою, щоб такі кришки не переплутати.
- Знімаються болти та кришка шатуна.
- Знімається у шатунному підшипнику нижня вкладка.
- Наноситься № циліндра та позначення, наприклад, літера “Н” (нижній) на виступ вкладиша (плоска поверхня).
З циліндра, з якого потрібно зняти шатунні вкладиші, знімається форсунка охолодження поршня (трубчастий тип).
Далі необхідно проштовхнути шатун у циліндр, у напрямі від колінчастого валу, щоб з’явилась можливість зняття верхнього вкладиша.
Наявність навіть невеликої деформації форсунок охолодження поршня, здатне спровокувати серйозне пошкодження двигуна, тому, якщо вони мають пошкодження, або були погнуті в процесі розбирання-складання – потрібно зробити їх заміну.
На початку процесу зняття шатунних вкладишів, необхідно наносити на них номер циліндра і позначку про їхнє становище (наприклад, B2 – для циліндра № 2, верхній вкладиш).
Процес очищення та перевірки щодо можливості повторного використання
- Промивають кришку шатуна та шатунний підшипник.
- Просушують стисненим повітрям.
- Здійснюють перевірку на предмет відсутності тріщин, вибоїн, подряпин, задирок або пошкоджень від стирання кришки шатуна, постел підшипників шатуна та болтів.
Перевірка вкладишів підшипника щодо відсутності пошкоджень
Вкладиші з наступними пошкодженнями необхідно замінити:
- точкова корозія;
- пошкодження виступу вкладиша підшипника;
- корозія;
- відшаровування;
- подряпини.
Здійснюється перевірка щодо відсутності задирок або вибоїв стану опорної поверхні вкладиша. У разі неможливості усунення задирки або вибоїн, використовуючи наждачний брусок, знадобиться заміна вкладишів. При пошкодженні одного вкладиша потрібна заміна обох.
Вимірювання товщини вкладиша здійснюється за допомогою мікрометра із кульковим наконечником.
У таблиці нижче можна переглянути розміри шатунного вкладиша:
У разі невідповідності товщини вкладиша мінімально допустимій нормі, його слід утилізувати.
Щоб ідентифікувати шатунні вкладки Cummins – використовують № деталі за каталогом та розміром, які нанесені на їх зворотній стороні штампом.
Виміряйте розмір знятого шатунного вкладиша Каммінс і замовте (купіть) відповідний (аналогічного розміру) комплект вкладишів.
Використовують шатунні вкладиші ремонтного розміру в колінчастих валах, шийки яких були піддані механічній обробці. Необхідно перевірити шатунні шийки на предмет надмірного зношування або відсутності пошкоджень. Допустимо наявність незначних подряпин.
Процес встановлення
У разі повторного використання вкладишів, необхідно їх обов’язково встановити на їхнє колишнє місце.
Щоб не пошкодити двигун, потрібно переконатися, що поверхня шатуна та зворотний бік вкладиша, сухі та чисті.
Здійсніть установку верхнього вкладиша, забезпечивши співвісність виступу шатуна.
Здійсніть установку в кришку шатуна нижньої вкладки, забезпечивши співвісність виступу шатуна.
У разі встановлення на двигуні шатунів з нижньою головкою розривного типу, верхні та нижні вкладиші не є взаємозамінними.
Далі, необхідно змастити маслом для складальних операцій або його аналогом поверхні вкладиша, а нижню поверхню головок болтів та різьблення шатуна – змащують чистим маслом 15W40.
У процесі встановлення кришки шатуна, необхідно, щоб № шатуна і кришки збігалися і вони знаходилися з одного боку.
- Потрібно встановити на відповідний шатун кришку шатуна.
- Необхідно встановити болти шатуна, затягнувши їх від руки.
- Знаходження довгого кінця шатуна – з боку випуску двигуна.
- Потрібно затягнути болти шатуна.
- Використовуючи динамометричний ключ та марковану головку, затягніть болти шатуна.
- Поперемінно застосовуючи спосіб повороту болта на певний кут в кінці затяжки, затягніть болти шатуна.
- Здійснивши затяжку болтів на всіх шатунах, здійсніть поворот колінчастого валу на 360 градусів, щоб перевірити свободу його обертання.
Перелік завершальних операцій:
- Встановлення форсунок охолодження поршнів трубчастого типу.
- Установка пластини підсилення БЦ.
- Встановлення трубки забору масла.
- Встановлення піддону картера, включаючи його прокладку.
- Заливка чистого масла у двигун.
- Підключення акумуляторних батарей.
- Запуск двигуна, перевірка відповідності нормам тиску масла та відсутності витоків.
Компанія ТОВ “СБ ПРО-СЕРВІС” вже більше 10 років успішно ремонтує важкі двигуни Cummins. Cеред переліку робіт, безумовно є послуги з вимірювання та підбору, ремонту та заміни шатунних та корінних вкладишів.